Létezhet-e evolúciós
naturalizált tudományfejlődéselmélet –Kiút vagy zsákutca a naturalizált és evolúciós episztemológa?
A naturalizált episztemológia számára az ember a természet része, az ember megismerő tevékenységének vizsgálata tehát az empirikus tu
dományok módszerei szerint kell, hogy történjen. A naturalizálás alatt olyan, tudományos módszerrel végzett vizsgálatot, vagy tágabb értelemben attitüdöt értek, ahol a tudás létrejöttének magyarázatához valamilyen tudományterületet - annak eredményeit vagy éppen módszereit - fogadjuk el. A naturalizált episztemológiák több fajtája különíthető el. Nem fogok foglalkozni a legmegengedőbb nézettel, mely szerint sem helyettesíteni, sem átalakítani nem kell az ismeretelmélet hagyományos kérdéseit, mindössze figyelembe venni a természettudomány eredményeit episztemológiánk megalkotásához.E helyett a másik két megközelítést az alábbi kérdéseken keresztül vizsgálom:
Az előadás során a naturalizált episztemológia egy részterületét vizsgálom: a darwini evolúciós elmélet egyes elemeit felhasználó tudományfejlődéselméleteket. Ezen a területen az előbbi kérdésekre adandó válasz: nem.
A 2) kérdés esetén ezt a k
onklúziót támasztja alá Karl Popper, Thomas Kuhn és Stephen Toulmin munkáinak vizsgálata. A naturalizáció során ugyanis a filozófus tudományos elméleteket (jelen esetben az evolúció természetes szelekcióra épülő darwini/neodarwini modelljét) hívja segítségül episztemológiai, tudományfilozófiai kérdések megválaszolásához. Az ezen kérdésekre adott („talált”) válaszok azonban óhatatlanul olyan világnézeti elköteleződésektől is függnek, amelyek nem jelennek meg a felhasznált tudományos elméletben, illetve az elmélet nem ad egyértelmű választ arra vonatkozólag, hogy a filozófusnak hogyan kell állást foglalnia az adott episztemológiai kérdésben.Így a filozófus válaszút elé kerül. Vagy elméleti elkötelezettségeit adja fel, illetve teszi félre, hogy a tudományos el
méletet a lehető legkisebb torzítással felhasználja, vagy pedig az elméletet rendeli alá egyéb filozófiai elköteleződéseinek, még azon az áron is, hogy a tudományos elméletet esetleg torzítva használja fel a naturalizáció során.Az 1) kérdés esetén Ronald N. Giere munkáit felhasználva megmutatom, hogy a vádként gyakran elhangzó körkörösség nem jelent végzetes kihívást a naturalizált episztemológia számára. A filozófus azonban nem tud legitim módon (a filozófia módszereivel) érvelni amellett, hogy a filozófiai diskurzust a természettudományossal helyettesítsük, hiszen pontosan a filozófiai diskurzust próbáljuk kiváltani, kiküszöbölni a magasabb episzt
émikus értékűnek tartott természettudományos leírással.Végül választ keresek arra a kérdésre, hogy a naturalizált tudományfejlődés-elméletek k
iútnak vagy zsákutcának tekinthetők.